Eid al Fitr, 30 augusti 2011

As salam alaykom /Hejsan

Eid blev på en tisdag. Alla barnen duschade kvällen innan. Då de sagt på TV att det var Eid i morgon. Vi blåste ballonger som vi satte upp i sala (vardagsrummet). Jag gjorde henna på flickornas händer och flicka As fötter.

På Eidmorgonen satte barnen på sig sina nya kläder, abayor och hijab. Vi åkte bil till moskén. Vi bad alla Eidbönen och lyssnade på khutban. Efter bönen önskade vi alla Eid Mubarak i moskén. Mycket pussande och kramande.
Efter bönen åkte vi tillbaka hem och hämtade lite kakor och tårta för att ta med hem till svärfar med familj.

Denna Eid blev det snoddaskakor, kokoskakor och rulltårta med jordgubbssylt.

och så en dubbel pinocchiotårta, så att det räckte att ta med till svärfar men också för oss att äta mer här hemma.

Vi fikade hos svärfar. Sedan åkte de andra och hälsade på lite familj. Efter lunchen som var couscous så åkte vi hem och vilade en stund.

Till middag åt vi maten som barnen hade valt - det blev hamburgetallrik med pommes frittes, tomatsås, gurka, tomat, majs, sallad. Och mer kakor. GOTT.

Senare åt vi popcorn, hemma gjorda chips och hade frågesport.

Dagen efter Eid så lekte jag och barnen. Vi sjöng sånger, gjorde röreslelekar, hunden och benet. Vi lekte charader, barnen tittade på ett kort med en bild och skulle vara det djuret. Det gick bra, bara det att lilla K sa djuret innan hon var djuret.


Sedan lekte vi denna lek. Barnen fick lappar och skulle sätta ihop de kroppsdelarna som stod. Barnen var två och två. Stora M och flicka A klarade alla lappar vi hade gjort.  Man ska alltså göra så många lappar samtidigt som möjligt. Vi hade bland annat dessa lapper:
fot + fot
fot + knä
panna + axel
rygg + hand
näsa + finger

En väldigt rolig lek, med de lite äldre barnen. Men även lilla K tyckte det var roligt när hon lekte med stora M.

sist kom den leken som de alla hade väntat på - SKATTJAKT. Denna Eid blev det en annorlunda lek för vi bor trångt nu och kan inte gömma lappar på så många ställen.
JAg gömde lappar runt om i vardagsrummet med bokstäver skrivna på. Stora M hade gröna lappar, flicka A oranga och pojke A hade blåbokstäver på sina lappar.

Pojke A fick småsiffror på alla sina lappar så att han bara kunde lägga dem i rätt ordning och sedan läsa ordet - bokhylla. Flicka A fick 3 små siffror, på den första, mitten och sista bokstaven och fick pyssla lite med att hitta ordet. Hon fick lite hjälp av store bror - rosa lådan. Stora M fick bara en siffra på den första bokstaven - tv skåpet.

Lilla K fick en ritad lapp


Sedans att vi alla och smaskade på godis. Jag hade köpt små karameller för 200 dinar (20 kr) och det blev stora påsar till barnen plus en milkchokladkaka till varje.

Nu får jag tänkte ut något för nästa Eid. Någon som har förslag på lekar eller ny skattjakt tips?

As salam alaykom/Hejdå
Ummmohamed

Kommentarer
Postat av: UmmSakina

Assalaamu alaikum!



MashaAllaah vilken drös av härliga blogginlägg! Vilken fantastisk semester ni verkar ha haft mashaAllaah, otroligt fina städer, och intressant med allt du berättar.



Eran Eid verkar varit fin den med, med smarriga bakverk. Jag blev väldigt sugen på semlor nu hehe, får se om jag tar mig för det nån dag. Vi hade också pinocchiotårta på Eid o jag tänkte såklart massa på dig då, eftersom det är "din" tårta.



Kramar i massor, o jag saknar dig! Was salaam!

2011-09-11 @ 23:59:44
Postat av: Anonym

Salaamun 'alayki!



Ahh jag instämmer vilken härlig semester ni verkar ha haft maa shaa Allaah! Jaa, pinocchiotårtan är verkligen "din" tårta, och silivakakan Amatullahs, och tacopajen UmmSakinas och citronpaj UmmHaybans, lol.



Så fint det verkar vara där nere. Här uppe är det mest sand och ännu mer sand. Fantastiskt mycket sand faktiskt. Men alhamdulillaah dina gröna bilder var härliga att titta på iaf.



Nej nu blev jag sugen på bakverk, ska baka något inshaa Allaah.

Massa kramar

FD "Amatullah 08".

2011-09-13 @ 12:20:28
Postat av: Ummsuhayb

Assalamu alaikum!



Härliga bilder mashaAllah och ni verkar ha haft en jättemysig Eid, kul! Nä nu måste jag hoppa i säng, upp tidigt imorrn ni vet.. kika in på min blogg me vet ja. Puss o kram o hälsa barnen så gott!



Wassalam

2011-09-13 @ 23:02:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0