Semlor

As salam alaykom/Hejsan

När vi nu hade hittat grädde så vilja ha  - semlor. Eftersom jag inte hittade någon mandelmassa så tittade jag på nätet och så gjorde jag den själv.

Jag tog som det stod i receptet
200 g mandel
200 g strösocker
lite lite vatten.

Semelbullar
grädde
florsocker


Först lade jag mandlar i kokande vatten så att skalet skulle lossna.


Jag hällde av vattnet.


Jag gnuggade av skalen på mandlarna.


Jag lade mandel i mixer. När de mixat bra så hällde jag i sockret och lite, lite vatten. Och mixade. Voilá så var mandelmassan färdig.


Jag gröpte ur semelbullarna.


Jag blandade det jag hade gröpt ut från semelbullarna och blandade med mandelmassan.


Här har jag lagt in mandelmassan i semelbullarna.


Grädde och locket på.


Sist men inte att förglömma florsockret överst.

Eftersom det blev mandelmassa kvar så gjorde jag en tårta dagen efter.

Det blev mandelmassa blandat med vispad maräng till tårtbottnat (2 st), jordgubbssylt i mitten, grädde på och toppat med halva vindruvor och strössel.

Kalasigt värre under Ramadan.

As salam alaykom/Hejdå
UmmMohamed

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0