Samling 1

As salam alaykom/Hejsan

Nu när de stora barnen börjat skolan så vill lilla K också gå i skolan. Så vi har börjat med skola hemma hon och jag. Det blir 1 timmer 1½ timme per dag som jag planerar  något och så jobbar vi längre om hon vill. Med planering menar jag att jag tänker ut och förbereder mig men vill hon något annat så gör vi något annat.

Vi börjar dagen med en samling. Först hälsar vi på varandra genom att ta i hand, titta varandra i ögonen och så säger jag As salam alaykom wa rahmatuAllahi wa barakato och så svarar hon wa alaykom asalam wa rahmatuAllahi wa barakato (med lite hjälp av mig så här i början). Sedan frågar jag hur hon mår och hon svarar. Sen sätter vi oss ned och börjar med att läsa Koranen. Vi läser sura Al Fatiha tillsammans. När hon kan den går vi vidare, problemet är alla R, vilket hon inte kan uttala och de finns flera.


Efter det lägger vi upp veckans dagar på mattan. Jag säger varje dag högt och hon härmar. Meningen är att hon ska göra det själv, när hon vill det och kan. Sedan lägger vi upp siffrorna 1-7 under dagarna och sjunger sången. "7 dagar har veckan"

Sedan lägger vi dagens datum och jag säger det och hon härmar.  Vi har även ett kort med den aktuella muslimska månaden. Nu är det Shawwal.

Sedan lägger jag fram sångkorten, vi går igenom vad alla sångerna heter så att hon vet vilka de är. Dessa sångkort kan beställas från montessorimaterial.blogg.se. De är gratis, bara att skriva ut, klistra ihop och laminera. Jag har blandat islamiska sånger och sånger om bondgårdsdjur. Bondgårdsdjur sångkorten skrev jag ut utan bilder, men det blir svårare för lilla K att känna igenom dem.


Sedan presenterade jag en räkneövning som påminner lite om Montessoris spollåda. Vi lägger upp siffror och så ska lilla K lägga rätt antal korkar under siffran. När vi pratade om noll, att noll inte är någonting så tyckte hon att det var roligt. Ingenting, ingenting. Spollådan har dock bara siffrorna 0-9 så jag ska ta bort tio nästa gång vi gör det.

Här har hon lagt korkarna färdigt. Det blev några vita för de röda räckte inte. Vi ska däremot byta ut dem när vi äter mer yoghurt till frukost. Korten har vi skrivit ut från LessonSense som har många kort. 

Sedan gick vi igenom färgerna som hon nu har lärt sig, alla utom brun, grå och orange. För att inte bara säga färgerna så gör vi denna övning där hon ska hämta någon sak för varje färg.
 
Här var hon färdig. Korten är från Lessonsense. Jag har inte med textkorten. Man kan även beställa färgkort på svenska, engelska, franska, tyska, spanska eller italienska på montessorimaterial.blogg.se  om man vill.

Efter genomgången fick hon en övning som tränade siffror och färger + finmotoriken.

Kommer med fler samlingsövningar när vi gör nya saker.

As salam alaykom/Hejdå
UmmMohamed

Kommentarer
Postat av: UmmSakina

MashaAllaah vad duktig lilla K är! Hon borde ju snart byta till "stora K", nästa fyra år ju mashaAllaah! Jag blir hur som helst väldigt inspirerad av dig och dina inlägg, så jag har nu också tagit fram mina gamla material till samling. Så inshaAllaah ska jag sätta igång med det med Sakina nu. Kram kram!

2011-09-20 @ 12:51:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0