Land, vatten och luft

As salam alaykom/Hejsan

Här är den första av de övningar som jag har gjort med de stora barnen, då jag har följt vad som står i Montessoripärmen. Den heter land, vatten och luft och är introduktionen till geografimaterialet för barnen 3-6 år.


Man ska ha en bricka med tre tomma glasburkar. De ska vara märkta med orden land, vatten och luft. Man ska ha färgade lock men det har inte jag och jag hade inget bra färgat papper att klä locken med så därför skrev jag orden i färgerna burnt (land) blått (vatten) och den sista burken ska vara vit eller ofärgad, men jag skrev med svart text på vitt papper.

Man ska ha tre bilder som illustrerar elementen land, vatten och luft, namnkort med elementens namn på och de ska båda vara färgkodade på baksidan. Sist ska man ha bilder till varje element och de korten ska också vara färgkodade på baksidan.

Jag valde dessa bilder för de såg mest halal ut men jag har även hittat dessa , dessa och dessa som är gratis att skriva ut på nätet.

SÄG: "Vi lever på jorden, och jorden består av tre element: land. vatten och luft"
Ta fram burken med det bruna locket.

I denna burk ska vi lägga något av jordens land. Så går man ut och hämtar lite jord, eller tar jord från en blomkruka eller så. Vi har tagit en liten sten

 att lägga i burken eftersom det är långt ner och vi inte har några blomkrukor hemma. När man har lagt i jordens land ställer man den längst till vänster på bordet elelr mattan.
Nästa burk vatten/blått lock. "Den blå färgen visar att i den burken ska vi hämta vatten. det är långt att gå till sjön, så vi får hämta lite vatten ur kranen". Barnet hämtar lite vatten i burken och ställer tillbaka den mitt i raden av burkar.

Ta den sista burken och säg "den här burken är för luften". Be barnet fylla burken med luft. Luften finns omkring oss hela tiden och överallt så man behöver bara öppna locket på burken så är burken fylld, annars så kan barnet blåsa lite luft in i burken.

Ställ tillbaka burkarna och säg: "Det finns nu land, vatten och luft i burkarna, de är de tre elementen som världen består av, och som måste finnas för att vi ska kunna leva".

Nu tar man fram bildkorten med land, vatten och luft och låter barnet para ihop dem med burkarna.Prata om vad som finns på bilderna.

Sedan får de namnkorten att lägga under rätt bild. Låt barnet jämföra texten på kortet på texten på burkarna.
Sedan får barnen korten med bilder som finns eller är på land, vatten eller luft. Prata om vad bilderna föreställer och låt barnet lägga korten under det element som det tillhör.

När barnen har lagt ut korten så kontrollernar ni om de är lagda på rätt plats genom att vända på korten och se om färgerna stämmer överens med färgerna på bildkorten och burklocken.

brun färgkodning på land bilderna

blå färgkodning för vatten korten

vitt ingen kodning på luften korten.

Syftet med denna övning är:
- lära sig jorden består av tre element, land, vatten och luft
- att allt levande behöver dessa tre element för att leva
- Lära sig namen på de tre elementen.

Eftersom jag är muslim så gick jag igenom denna övning genom att prata om att Allah har Skapat dessa tre element för oss. Vi pratade även om vad det är som lever på jorden (människor, djur och växter). Vi pratade ganska mycket kring bilderna eftersom mina barn är lite äldre. Det står att denna övning är från ålder 3½. Stora m, flicka A och pojke A tyckte nog att den var lite lätt, rolig första gången men inget som de kände att de behövde träna mer på. Däremot lilla K och jag har gjort den flera gånger och hon tycker om den.

Här kan ni läsa en annan genomgång av övningen.

As salam alaykom/Hejdå
UmmMohamed


Kommentarer
Postat av: Adela Östergren

Vad kul dina inlägg verkar vara! kommer med all säkerhet att läsa dina poster igen! (: Hoppas du har en trevlig dag =P

2011-02-24 @ 00:52:54
URL: http://jade.se/paketresor
Postat av: Inger R

Vad trevligt att du visar hur du arbetar med materialet

Tack

2011-03-30 @ 20:53:11
Postat av: pms-julia

vilken intressant och vacker blogg du har!

2011-05-01 @ 13:19:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0