Saker i en påse & rörliga bokstäver

As salam alaykom/Hejsan

Jag har gjort en bokstavsövning med flicka A. Den är egentligen för pojke A men jag ville prova hur det gick innan jag gör den med honom.


Jag har sytt en påse av glittrigt tyg.


I den har jag lagt sex saker. Tre som börjar på B och tre som börjar på K. Tänkte att vi börjar med de två bokstäverna, för att jag hade enkla saker som började på just de bokstäverna. Två bokstäver som inte låter lika på någotsätt så att han tycker om övningen och så kan vi sedan fortsätta med lite svårare ord.



Vi lade upp bokstäverna K och B högst upp på mattan. Vi har använt oss av montessoris rörliga bokstäver som du kan skriva ut här.

   
Sedan fick flicka A lägga upp alla sakerna. De som började på K under bokstaven k och de som började på B under bokstaven b. Till k har jag tagit kniv, krita, kula och till B bok, bil och båt.
Pojka A har lärt sig läsa och stava lite så därför är inte alla "rosa ord".


Sedan fick hon ta fram fler rörliga bokstäver som hon nu skulle använda för att stava orden.

Övningen verkar bra, men jag insåg att man måste ha många fler bokstäver. Så det blir till att skriva ut några omgångar till och laminera. Men man kan göra en hel del med dessa bokstäver, så det är värt färgen.

As salam alaykom/Hejdå
UmmMohamed

Kommentarer
Postat av: Maria - Förskoleburken

Vad roligt att se att du har användning för bokstäverna! En mycket trevlig aktivitet, verkar det som. Tack för inspirationen!

2011-02-19 @ 19:00:48
URL: http://forskoleburken.blogspot.com
Postat av: UmmMohamed

Tack själv Maria för bokstäverna och för att du mailade mig några röda o:n. Ska försöka skriva ut fler så att vi kan arbeta lite mer med bokstäver. dock försöker pojke a lära sig de arabiska bokstäverna så jag vet inte om det är bra det jag gör.



UmmMohamed

2011-02-21 @ 09:54:42
Postat av: Maria - Förskoleburken

2011-02-21 @ 20:03:25
URL: http://forskoleburken.blogspot.com
Postat av: Maria - Forskoleburken

Ja, det är ju alltid lite klurigt när det är två språk. Men forskning visar att båda språken ska erbjudas och komplettera varandra. Så länge det är intressant och lustfyllt kommer han klara båda galant. Bara att sätta igång och göra arabiskt rörligt alfabet (om det fungerar på samma sätt?!).

Hälsningar

Maria

2011-02-21 @ 20:05:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0