Färgövning med glassar
As salam alaykom/Hejsan
Nu har det varit länge, länge sedan jag lade in något inlägg här på bloggen men det är för att jag har varit så upptagen med att göra material till min andra blogg. Klicka här så får ni se vad ja har gjort. När jag har gjort färdigt ett så kommer jag på ett nytt så när jag sitter vid datorn är det material jag gör och inte inlägg på denna blogg.
Men nu kommer här flera inlägg inshaAllah som har väntat på att få läggas in.


Detta glass-material har jag skrivit ut här. Jag och lilla K har arbetat med detta material tillsammans. Vi börjar alltid med att hon får välja om hon vill ha en strut eller bägare. Jag tar den andra. Jag har skrivit ut alla glasskulorna i två exemplar så lilla K får en kula av varje färg och jag får också det. Sedan säger jag att jag vill äta rödglass. jag tittar om hon tar upp rätt färg annars så brukar jag säga, röd som färgen på dina byxor, då brukar hon hitta färgen om inte visar jag min röda kula och lägger den på min glass. Vi går igenom alla färger. Vi pratar om saker i rummet som har samma färg som varje kula, detta tycker hon är kul, hon kan springa runt och peka på saker i rummet.
Lilla K har fortfarande svårt med färger så detta är något vi måste öva mer på och jag får försöka hitta på fler roliga övningar för att hon ska lära sig det inshaAllah. Hon kan säga flera färger men kopplar dem inte alltid till rätt färg.
Meningen med denna övning är att hon sedan ska säga vilken färg på glassen hon vill ha och jag ska ta fram den. Vi brukar göra det med de färger hon kan säga, men hon kan inte alla.
Med de äldre barnen brukade jag göra denna övning och att jag sade färgen på arabiska och de tittade om de kunde, sedan fick de säga och jag lägga. Sedan kan man gå vidare och låta dem översätta den färg jag säger. Eftersom två a barnen nu läser franska i skolan kan man gå vidare med franska och de kan flera färger på engelska så det kan man också öva på.
as salam alaykom/Hejdå
UmmMohamed
Nu har det varit länge, länge sedan jag lade in något inlägg här på bloggen men det är för att jag har varit så upptagen med att göra material till min andra blogg. Klicka här så får ni se vad ja har gjort. När jag har gjort färdigt ett så kommer jag på ett nytt så när jag sitter vid datorn är det material jag gör och inte inlägg på denna blogg.
Men nu kommer här flera inlägg inshaAllah som har väntat på att få läggas in.


Detta glass-material har jag skrivit ut här. Jag och lilla K har arbetat med detta material tillsammans. Vi börjar alltid med att hon får välja om hon vill ha en strut eller bägare. Jag tar den andra. Jag har skrivit ut alla glasskulorna i två exemplar så lilla K får en kula av varje färg och jag får också det. Sedan säger jag att jag vill äta rödglass. jag tittar om hon tar upp rätt färg annars så brukar jag säga, röd som färgen på dina byxor, då brukar hon hitta färgen om inte visar jag min röda kula och lägger den på min glass. Vi går igenom alla färger. Vi pratar om saker i rummet som har samma färg som varje kula, detta tycker hon är kul, hon kan springa runt och peka på saker i rummet.
Lilla K har fortfarande svårt med färger så detta är något vi måste öva mer på och jag får försöka hitta på fler roliga övningar för att hon ska lära sig det inshaAllah. Hon kan säga flera färger men kopplar dem inte alltid till rätt färg.
Meningen med denna övning är att hon sedan ska säga vilken färg på glassen hon vill ha och jag ska ta fram den. Vi brukar göra det med de färger hon kan säga, men hon kan inte alla.
Med de äldre barnen brukade jag göra denna övning och att jag sade färgen på arabiska och de tittade om de kunde, sedan fick de säga och jag lägga. Sedan kan man gå vidare och låta dem översätta den färg jag säger. Eftersom två a barnen nu läser franska i skolan kan man gå vidare med franska och de kan flera färger på engelska så det kan man också öva på.
as salam alaykom/Hejdå
UmmMohamed
Kommentarer
Trackback